BLOG

Blog: sales is mensenwerk

Ruben van den Burg

Posted on Jan 25, 2021.

Salesmotto: "Sales is mensenwerk waarbij continue focus op verbinden de brug naar succes vormt“

In sales is het maken van persoonlijke verbinding in het klantcontact van wezenlijk belang, waarbij de wil om te ontzorgen centraal staat. Sales betekent het opbouwen en onderhouden van een vertrouwensrelatie. Vanuit oprechte interesse effectief luisteren naar zowel de interne als externe klant en begrijpen wie je (potentiële) klant is en wat hem/haar beweegt. Dit vormt de basis om een dosis creativiteit in te kunnen brengen en die van de klant te prikkelen, het belang van de ander te ontdekken, te koppelen aan het eigen belang en daarmee samen onderscheidend en succesvol te kunnen zijn.

In 2018 werd ik verkozen tot Senior Sales Professional van het Jaar. Pas na mijn winst bij de verkiezingen werd ik me goed bewust van mijn persoonlijke motto. Ik vertel vanaf deze plek graag hoe ik mijn motto dagelijks toepas.

Het denken en de werkwijze achter mijn motto is er altijd al geweest. Maar pas toen ik werd verkozen tot Senior Sales Professional van het Jaar kon ik mijn manier van denken echt omzetten in een motto. Dat heeft alles te maken met het traject dat je voorafgaand aan de verkiezing doorloopt: in die maanden krijg je echt een spiegel voorgehouden. Je gaat terug naar je zelf: wie ben je, wat doe je en waarom handel je op deze manier? Je wordt van de automatische piloot gehaald en gaat bewust nadenken waarom je succesvol bent. Ik kwam er zo achter dat mijn kracht ligt in het verbinden van mensen.

Synergie In sales draait alles om het opbouwen en onderhouden van vertrouwensrelaties. Het maken van persoonlijke verbindingen in het klantencontact en de wil om te ontzorgen is hierbij voor mij onmisbaar. Elke dag onderzoek ik hoe ik dat beter kan doen. Ik wil mensen oprecht goed leren kennen en ga daarin zo ver mogelijk: ik wil weten wat iemand beweegt en wat zijn of haar passie is. Op die manier ontdek je waar het belang ligt van je gesprekspartner. Dit vormt dan gelijk de basis om creativiteit in te brengen, waarmee je de ander prikkelt. In een klantrelatie ontstaat er synergie als je jouw belangen aan die van de klant weet te koppelen. Het betekent dat je krachten bundelt en als salesprofessional toegevoegde waarde creëert. Daarmee kun je onderscheidend en succesvol zijn. Overigens gebruik ik de informatie die ik verzamel niet altijd direct. Ik heb een figuurlijke rugzak vol met kennis die ik kan inzetten wanneer dat nodig is. Ook daar ligt mijn kracht.

Aard van het beestje Werken vanuit deze denkwijze doe je niet zomaar, maar ontstaat vanuit ervaring en bewustwording. Het moet ook wel in de aard van het beestje zitten. Je moet altijd die ene extra stap zetten om de klant beter te leren kennen. Leg je niet neer bij wat de klant in eerste instantie zegt, maar zoek altijd verder naar het antwoord op de ‘waarom-vraag’. Om tot de kern te komen, moet er wel een bepaalde mate van wederzijds vertrouwen zijn. Je kwetsbaar opstellen in dit proces is dus belangrijk. Pas dan kom je op het level waar je samen open kunt sparren en verder komt.”

BENIEUWD NAAR DE MOGELIJKHEDEN?

Bel mij vrijblijvend en dan kijken we samen.